IBREAM

IBREAM staat voor Institute for Breeding Rare and Endangered African Mammals. De missie van deze organisatie is om bij te dragen aan de conservatie van bedreigde Afrikaanse zoogdieren. Dit doen zij door middel van toegepast en fundamenteel onderzoek naar voortplantingsbiologie (zowel in het wild als in dierentuinen), de integratie van dit onderzoek in andere natuurbeschermingsinitiatieven en educatie en outreach.

IBREAM richt zich op verschillende diersoorten en heeft diverse onderzoeken en projecten lopen. Het geld dat Stichting Wildlife doneert gaat naar een educatieproject voor dwergnijlpaarden in de Ivoorkust.

Dwergnijlpaarden
Dwergnijlpaarden worden door de IUCN als “bedreigd” geclassificeerd. De exacte aantallen in het wild zijn onbekend, maar schattingen zijn enkel duizenden. Ze komen alleen voor in West-Afrika, in een gebied van zo’n 5000 km² (Ivoorkust, Guinea, Liberia en Sierra Leone). Het project van IBREAM richt zich op de populatie in Taï National Park in de Ivoorkust. IBREAM doet momenteel onderzoek naar de aantallen dwergnijlpaarden in de Ivoorkust en de populatiedichtheid. Daarnaast willen ze het dwergnijlpaard onder de aandacht brengen bij de plaatselijke bevolking en het belang van de bescherming van deze soort duidelijk maken.

Pygmy Hippo Day
Sinds 2010 organiseert IBREAM ieder jaar “Hippo Day” in de omgeving van het Taï National Park. Tijdens deze dag wordt er een optocht gehouden in de stad Taï. Daarnaast worden er verschillende competities georganiseerd tussen verschillende scholen uit de omgeving zoals een quiz over dwergnijlpaarden en hun leefgebied, een tekenwedstrijd, een poëziewedstrijd en een liedjeswedstrijd. Daarnaast is er ook een voetbal- en handbaltoernooi, waarbij de deelnemers T-shirts krijgen met het Pygmy Hippo Conservation logo er op. Ter voorbereiding op Hippo Day worden docenten opgeleid om lessen te geven over natuurbescherming en dwergnijlpaarden.

Het geld dat Stichting Wildlife in 2017 heeft geschonken wordt door IBREAM gebruikt om Hippo Day te financieren.

Naar de website van IBREAM