Project van het jaar 2018

Ieder jaar staat één van onze natuurbeschermingsprojecte centraal. Dit jaar is gekozen voor een project waavan de ambassadeurs in alle vier parken voorkomen, namelijk Red Panda Network.

Red Panda Network
Het Red Panda Network beschermt de rode panda en hun leefgebied in het Himalayagebergte door middel van educatie en samenwerking met de lokale bevolking.

Het Oostelijke Himalayagebied is met zijn loofbossen één van de meest biodiverse regio’s ter wereld. Er leven verschillende unieke en bedreigde diersoorten, zoals sneeuwluipaarden, nevelpanters, Aziatische wilde honden en rode panda’s.

In het oosten van Nepal ligt de Panchthar-Ilam-Taplejung (PIT) corridor. Ongeveer 25% van alle rode panda’s die in Nepal leven, leven in dit gebied. Deze corridor wordt bedreigd door ontbossing en illegale stroperij. Sinds 2007 werkt het Red Panda Network om de rode panda’s en hun leefgebied in de PIT-corridor te beschermen. Ze doen onderzoek, geven educatie, beschermen en herstellen leefgebied en ontwikkelen duurzame initiatieven voor de lokale bevolking.

RPN Forest Guardians
Stichting Wildlife sponsort de RPN Forest Guardians (“beschermers van het bos”). Dit zijn lokale mensen die door het RPN worden betaald om binnen hun gemeenschappen een netwerk op te zetten om het bos te beschermen. De Forest Guardians houden het leefgebied van de rode panda in de gaten en beschermen het en geven daarnaast educatie over hoe belangrijk de rode panda is voor de toekomst van de gemeenschappen. Ecotoerisme speelt hierin ook een belangrijke rol.

Nieuwsoverzicht