Witkopgieren onderzoek

Soms moet er onderzoek gedaan worden voordat een diersoort goed beschermd kan worden in het wild. Dit is ook het geval met de witkopgier. Op de IUCN Red List (de wereldwijde lijst van bedreigde diersoorten) staat de witkopgier als “critically endangered” geclassificeerd. Dit is nog maar één stap verwijderd van “uitgestorven in het wild”. De schattingen zijn dat er nog maar tussen de 5.000 en de 7.000 witkopgieren in Afrika leven.

Gieren hebben diverse problemen in het wild. Er wordt op ze gejaagd omdat ze als “vieze dieren” worden gezien, in sommige Afrikaanse culturen worden botten van gieren als geneeskrachtig gezien, er is steeds minder voedsel voor gieren en daarnaast zijn ze de laatste jaren ook steeds vaker het doelwit van stropers. Stropers die op dieren als olifanten en neushoorns jagen, hebben een hekel aan gieren. Gieren zijn namelijk de hele dag op zoek naar dode dieren. Zodra ze een karkas hebben gevonden, cirkelen ze daar in grote getale boven. Op deze manier verraden de gieren vaak aan parkrangers dat er ergens stropers actief zijn geweest. Om dit te voorkomen vergiftigen de stropers de karkassen van de dieren die ze geschoten hebben. Dit kost aan heel veel gieren in Afrika het leven.

Stichting Wildlife ondersteunt Dr. Ralph Buij, verbonden aan Alterra Wageningen University, in zijn project om de populatie en de problemen van de Afrikaanse gieren in kaart te brengen. Met dit onderzoek kunnen gerichte aanbevelingen gedaan worden om onder andere de witkopgier te beschermen. Daarnaast worden tijdens dit project ook lokale mensen opgeleid om onderzoek te doen.