Save the Rhino

Er zijn vijf soorten neushoorns in de wereld. Alle vijf worden ze met uitsterven bedreigd vanwege de jacht op hun hoorn. Neushoorn hoorn is per kilo meer waard dan goud en wordt door grote criminele organisaties verhandeld.

De hoorn wordt voornamelijk in China en Vietnam verkocht als traditioneel medicijn. Medicijn voor koorts, verkoudheid en de laatste jaren ook als medicijn tegen kanker. En dat terwijl de hoorn voornamelijk uit keratine bestaat; hetzelfde als onze nagels en haren. De laatste jaren groeit de economie in de Aziatische landen, waardoor er steeds meer geld is om aan dit soort dure, traditionele medicijnen uit te geven. Daarnaast gebruiken rijke zakenmannen de neushoornhoorn ook als statussymbool. De vraag naar hoorn blijft maar groeien.

Save the Rhino is een Engelse organisatie die zich inzet om alle neushoornsoorten te beschermen. Dit doen zij op verschillende manieren. Ten eerste worden gebieden waar neushoorns in het wild leven beschermd door goed opgeleide rangers. Deze rangers zetten vaak hun eigen leven op het spel om stropers op te sporen en ze te arresteren.

Naast het beschermen van de neushoorns zorgt Save the Rhino ook voor educatie. Zo hebben ze bijvoorbeeld in het Mkomazi park in Tanzania een schoolbus aangeschaft om leerlingen uit de omgeving naar het park te halen en ze alles over neushoorns te leren. Deze kinderen zullen hopelijk opgroeien met een groter respect voor de natuur.

Tot slot zet Save the Rhino zich in om de vraag naar neushoornhoorn te verkleinen. Dit doen ze door in China en Vietnam campagnes te voeren om mensen bewust te maken van het feit dat de hoorn van neushoorns helemaal geen geneeskrachtige of magische werking heeft.
Stichting Wildlife steunt onder andere het project van Save the Rhino in het Hluhluwe-iMfolozi park in Zuid-Afrika.

Naar de website van Save the Rhino