PASA - Bushmeat campagne

PASA staat voor Pan African Sanctuary Alliance. Dit is de grootste vereniging voor wildlife centra in Afrika, met 23 organisaties in 13 Afrikaanse landen. PASA is in 2000 opgericht om de krachten te bundelen in de strijd tegen het uitsterven van de verschillende mensapensoorten in Afrika. De leden zetten zich in om de bushmeat handel te stoppen, dieren op te vangen, te rehabiliteren en (waar mogelijk) weer uit te zetten in het wild en om wilde dieren en hun leefomgeving te beschermen.

Het bushmeat probleem
De grootste bedreiging voor veel Afrikaanse apensoorten is de steeds groter wordende jacht op dieren voor hun vlees. Deze handel in bushmeat, zoals het vlees van wilde dieren uit tropische gebieden genoemd wordt, wordt steeds groter. Dit komt door de bevolkingsgroei, maar ook door commerciële houtkap. Voor de houtkap worden wegen aangelegd door stukken regenwoud die voorheen ontoegankelijk waren. Ook kan er met de vrachtwagens die het hout vervoeren makkelijker vlees naar de steden gesmokkeld worden.

Voor veel mensen in Centraal- en West-Afrika is bushmeat de enige vorm van proteïne die beschikbaar en betaalbaar is. Slechts een klein deel van de bushmeat die verkocht wordt is afkomstig van bedreigde diersoorten, maar voor deze diersoorten is de bushmeat handel wel vaak de grootste bedreiging.

Een groot deel van het bushmeat probleem is dat er binnen de Afrikaanse gemeenschappen weinig kennis is van het feit dat de bushmeat handel niet duurzaam is. Over het algemeen leeft het idee dat er nooit een tekort komt aan vlees van dieren uit het wild.

Ook buiten Afrika is er weinig kennis over de problemen rondom bushmeat. Er zijn dus ook niet zo veel organisaties die zich hier voor inzetten. PASA werkt zowel in Afrika als daarbuiten om zoveel mogelijk bewustwording te creëren. Er worden posters verspreid, folders en brochures uitgedeeld en er is een online petitie die in Amerika meer dan 80.000 handtekeningen heeft opgeleverd.

Social media campagne in West-Afrika
Met geld van Stichting Wildlife wordt het komende jaar veel educatie gegeven in het westen van Afrika. Hierbij wordt gebruik gemaakt van social media. Zelfs in heel afgelegen gebieden worden er veel smartphones gebruikt en social media apps zoals Facebook, Twitter en Instagram zijn erg populair en een groot deel van het dagelijks leven van miljoenen Afrikanen.

Via social media wil PASA aandacht vragen voor het bushmeat probleem. Ze vragen mensen om een petitie te tekenen die douanes en andere overheidsinstanties oproept om de wetten tegen illegale jacht en handel beter te handhaven. Mensen die de petitie ondertekenen krijgen vervolgberichten over de problemen rondom bushmeat, de risico’s van de handel, het lot van jonge apen die door de handel wees zijn geworden en de impact die de bushmeat heeft op bedreigde diersoorten.

Educatie
Naast de social media campagne ondersteunt PASA ook de educatie van lokale gemeenschappen over bushmeat. Het bushmeat probleem wordt onderdeel gemaakt van de bestaande lessen voor scholen en daarnaast worden er bijvoorbeeld video-avonden georganiseerd en posters en folders verspreid.

Naar de website van PASA