ALTA - Amoer tijger

In de bossen van het uiterste zuidoosten van Rusland leven nog ongeveer 400 Amoer tijgers en 30 amoerpanters.

De belangrijkste bedreigingen voor Amoertijgers en amoerpanters zijn stroperij en aantasting van het leefgebied. Tijgers worden gestroopt vanwege hun vacht, die nog steeds veel geld opbrengt, maar meer nog vanwege het hardnekkige bijgeloof in een aantal Aziatische landen dat bijna alle lichaamsdelen van een tijger geneeskrachtige werkingen zouden hebben. Zo zouden de botten helpen tegen reuma en tyfus, de huid tegen psychische stoornissen, de snorharen tegen kiespijn enzovoort. Aantasting van het leefgebied geschiedt vooral door de massale bomenkap. Hierdoor wordt het gebied ook weer toegankelijker voor stropers. Daarnaast worden ook de prooien van de tijgers gestroopt, t.w. het wilde zwijn en herten.

Stichting Wildlife steunt ALTA, die zich inzet voor de bescherming van Amoertijgers en Amoerpanters.